Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014


Γλωσσικές Ασκήσεις ΙΙ

Συντακτικό

  1. Ξαναγράψτε στα κενά τις παραγράφους αποκαθιστώντας τις ασυνταξίες:
    1. Ο θόρυβος που προκαλείται κάθε φορά στις εφημερίδες, στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, γύρω από τα στυγερά εγκλήματα και τους πρωταγωνιστές τους – θύτες και θύματα – λειτουργούν αποπροσανατολιστικά για την κοινή γνώμη. Το κοινό εθίζεται σε όλων των ειδών βίας, δεδομένου της ισχυρής επιρροής που ακούν τα μέσα ευρείας δημοσιότητας.
Ο θόρυβος που προκαλείται κάθε φορά στις εφημερίδες, στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, γύρω από τα στυγερά εγκλήματα και τους πρωταγωνιστές τους – θύτες και θύματα – λειτουργούν αποπροσανατολιστικά για την κοινή γνώμη. Το κοινό εθίζεται σε όλα τα είδη της βίας, δεδομένης της ισχυρής επιρροής που ακούν τα μέσα ευρείας δημοσιότητας.
    1. Οι πιο ασφαλείς και αποδοτικές επενδύσεις, που μπορούν να πραγματοποιηθούν από μια κοινωνία, αποτελούν οι δαπάνες για την Παιδεία. Όσες υψηλότερες είναι οι επιδοτήσεις για σχολικά κτίρια, διδακτικά βιβλία, παιδαγωγική έρευνα, εποπτικά μέσα, μισθοί των εκπαιδευτικών, μαθητικές εκδηλώσεις και οτιδήποτε άλλο σχετικό, τόσο πιο επιτυχής είναι η επένδυση.
Τις πιο ασφαλείς και αποδοτικές επενδύσεις, που μπορούν να πραγματοποιηθούν από μια κοινωνία αποτελούν οι δαπάνες για την Παιδεία. Τόσο υψηλότερες είναι οι επιδοτήσεις για σχολικά κτίρια, διδακτικά βιβλία, παιδαγωγική έρευνα, εποπτικά μέσα, μισθοί των εκπαιδευτικών, μαθητικές εκδηλώσεις και οτιδήποτε άλλο σχετικό, όσο πιο επιτυχής είναι η επένδυση.
    1. Δύο εμπόλεμες χώρες, που αρνούνται τόσο τη διαμεσολάβηση άλλων κρατών όσο και καταξιωμένων προσωπικοτήτων στην διένεξη, επιδεικνύουν ασυγχώρητη ανευθυνότητα έναντι στους λαούς τους αλλά και σε ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Δύο εμπόλεμες χώρες που αρνούνται, τόσο τη διαμεσολάβηση άλλων κρατών όσο και καταξιωμένων προσωπικοτήτων στην διένεξη, επιδεικνύουν ασυγχώρητη ανευθυνότητα έναντι των λαών τους αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας.
    1. Εκτός από μισθωτοί και συνταξιούχοι, οι περισσότεροι φορολογούμενοι άλλων κατηγοριών ακούγονται ότι φοροδιαφεύγουν. Αυτό έχει εξελιχθεί σε μέγα πρόβλημα της πολιτείας και έχει καταστεί σε θέμα πρωταρχικής σημασίας, παρ΄ όλο τη μηχανοργάνωση των οικονομικών υπηρεσιών κατά τη σημερινή εποχή.
Εκτός από μισθωτούς και συνταξιούχους, οι περισσότεροι φορολογούμενοι άλλων κατηγοριών ακούγονται ότι φοροδιαφεύγουν. Αυτό έχει εξελιχθεί σε μέγα πρόβλημα της πολιτείας και έχει καταστεί θέμα πρωταρχικής σημασίας, παρ΄ όλη τη μηχανοργάνωση των οικονομικών υπηρεσιών στη σημερινή εποχή.

  1. Να συνταχθούν οι προτάσεις σε γ΄ πρόσωπο ενικού ή πληθυντικού:
    1. Όταν υπάρχει η αίσθηση ότι συνεχίζεις έργο, που σου παράδωσαν οι πατέρες, όταν αισθάνεσαι δεμένος μ΄ αυτό και έρχεσαι με τη σειρά σου να το ζήσεις και συ, να το συζητήσεις και να το δουλέψεις με τις δικές σου δυνάμεις, μόνο τότε μπορούμε να μιλούμε για πνευματική παράδοση, για πνευματική ζωή (Β. Τατάκης).
π.χ. Όταν υπάρχει η αίσθηση ότι συνεχίζει κανείς έργο, που την παρέδωσαν οι πατέρες όταν αισθάνεται δεμένος μ΄ αυτό και έρχεται με τη σειρά του να το ζήσει και αυτός να το συζητήσει και να το δουλέψει με τις δικές του δυνάμεις μόνο τότε μπορούν να μιλούν για πνευματική παράδοση, για πνευματική ζωή
    1. Για να συνοψίσω. Υπάρχουν δύο είδη μοναξιάς (...) Η άλλη μοναξιά είναι αυτή που μας την επέβαλε η εποχή μας (...) Κι αν διαιωνιζόμαστε βιολογικά, φοβάμαι πως οδεύουμε προς μια «έρημη χώρα» με κατοίκους της πνευματικά νεκρούς ανθρώπους (Κ. Πλήσης).
Για να συνοψίσει. Υπάρχουν δύο είδη μοναξιάς (...). Η άλλη μοναξιά είναι αυτή που τους την επέβαλε η εποχή τους (...) Κι αν διαιωνίζονται βιολογικά, φοβάται πως οδεύουν προς μία «έρημη χώρα» με κατοίκους της πνευματικά νεκρούς ανθρώπους (Κ. Πλήσης).
    1. Σφάλλετε αν ταυτίσετε τις έννοιες ματαιοδοξία και υπερηφάνεια (..) Το ότι πέφτουμε σε σφάλματα, που μετά από πολύ κόπο και χρόνο αναγνωρίζουμε, μας οδηγεί σε μια απαισιοδοξία και στην αμφισβήτηση των γνώσεών μας (Α. Σοπενχάουερ).
Σφάλλουν αν ταυτίσουν τις έννοιες ματαιοδοξία και υπερηφάνεια (...). Το ότι πέφτουν σε σφάλματα που μετά από πολύ κόπο και χρόνο αναγνωρίζουν, τους οδηγεί σε μια απαισιοδοξία και στην αμφισβήτηση των γνώσεών τους.
    1. Ομολογώ πως δεν μπορώ να απαντήσω αμέσως. Θα μου χρειαστούν ίσως μια δυο βδομάδες. Ως τότε, έχουμε καιρό να το σκεφτούμε όλοι μας αυτό το πρόβλημα των εικονογραφημένων, που οξύνουν το μυαλό των παιδιών μας ή τ΄ αποβλακώνουν ... (Ν. Ζακόπουλος).
Ομολογεί πως δεν μπορεί να απαντήσει αμέσως. Θα του χρειαστούν ίσως μια δυο βδομάδες. Ως τότε, έχουνε καιρό να το σκεφτούνε όλοι τους αυτό το πρόβλημα των εικονογραφημένων, που οξύνουν το μυαλό των παιδιών τους ή τ΄ αποβλακώνουν... (Ν. Ζακόπουλος).

  1. Σε ποιές προτάσεις, μπορεί να μείνει το αναφορικό ΠΟΥ και σε ποιές πρέπει να αντικατασταθεί;
    1. Η συνεργασία είναι μέθοδος που δύο η περισσότεροι άνθρωποι μαζί αλληλοβοηθούνται.
π.χ. Η συνεργασία είναι μέθοδος με την οποία δύο ή περισσότεροι άνθρωποι μαζί αλληλοβοηθούνται
    1. Να αποζημιωθούν οι αγρότες που οι καλλιέργειες (+τους) υπέστησαν ζημιά.
Να αποζημιωθούν οι αγρότες των οποίων οι καλλιέργειες υπέστησαν ζημιά.
    1. Είναι πολλοί οι λόγοι που θέλει να το πετύχει.
Είναι πολλοί οι λόγοι για τους οποίους θέλει να το πετύχει.
    1. Νιώθει απομονωμένος από τους ανθρώπους που βρίσκεται μαζί.
Νιώθει απομονωμένος από τους ανθρώπους με τους οποίους βρίσκεται μαζί.

Σύνταξη: Ραφαέλα Βαλιμήτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου